ویکی رضوی

تجربیات،آموزش ها، دل نوشته ها و ...

ویکی رضوی

تجربیات،آموزش ها، دل نوشته ها و ...

خوش آمدید .... .......... ..... لطفاً در صورت کپی برداری، منبع و آدرس این وبلاگ ذکر شود ..... تمامی پست های زیر شاخه "بهترین ها" همواره آپدیت خواهند شد
فا تولز - ابزار رایگان وبمسترساخت حرفه ای کد متن متحرک
ویکی رضوی

واحه یی در لحظه
سکوت سرشار از ناگفته هاست...
از سر نوشت تا سرنوشت تنهاییم!

بایگانی
نویسندگان
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۲۶ دی ۰۲، ۰۸:۳۳ - یاقوت ...
    🙃
  • ۲۲ دی ۰۲، ۰۹:۰۷ - یاقوت ...
    😬

آخرین مطالب

۱۶ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۸ ثبت شده است

در هوایت بی‌قرارم روز و شب

سر ز پایت برندارم روز و شب

روز و شب را همچو خود مجنون کنم

روز و شب را کی گذارم روز و شب

جان و دل از عاشقان می‌خواستند

جان و دل را می‌سپارم روز و شب

تا نیابم آن چه در مغز منست

یک زمانی سر نخارم روز و شب

تا که عشقت مطربی آغاز کرد

گاه چنگم گاه تارم روز و شب

می‌زنی تو زخمه و بر می‌رود

تا به گردون زیر و زارم روز و شب

ساقیی کردی بشر را چل صبوح

زان خمیر اندر خمارم روز و شب

ای مهار عاشقان در دست تو

در میان این قطارم روز و شب

می‌کشم مستانه بارت بی‌خبر

همچو اشتر زیر بارم روز و شب

تا بنگشایی به قندت روزه‌ام

تا قیامت روزه دارم روز و شب

چون ز خوان فضل روزه بشکنم

عید باشد روزگارم روز و شب

جان روز و جان شب ای جان تو

انتظارم انتظارم روز و شب

تا به سالی نیستم موقوف عید

با مه تو عیدوارم روز و شب

زان شبی که وعده کردی روز بعد

روز و شب را می‌شمارم روز و شب

بس که کشت مهر جانم تشنه است

ز ابر دیده اشکبارم روز و شب

 

راه اول: استفاده از قابلیت Formula

 

1- یک سطر به انتهای جدول اضافه کنید
۲- برای هر ستون کارهای زیر رو انجام بدین
۲-آ- در خانه‌ی آخر ستون (در سطر ایجاد شده) کلیک کنید
۲-ب- روی منوی Layout کلیک کنید
۲-پ- از قسمت Data گزینه‌ی formulas رو انتخاب کنید
۲-ت- در قسمت Formula بنویسید =SUM(ABOVE)
۲-ث- OK کنید
۳- بعد از انجام همه‌ی کارهای بالا یک ستون به انتهای جدول اضافه کنید
۴- در خانه‌ی انتهایی ستون ایجاد شده کلیک کنید
۵- روی منوی Layout کلیک کنید
۶- از قسمت Data گزینه‌ی Formulas رو انتخاب کنید
۷- در قسمت Formula در فرم باز شده بنویسید =SUM(LEFT)
۸- OK کنید

حالا در خانه‌ی آخر جدول مجموع جدول رو دارین. هر دفعه که جدول رو تغییر می‌دین برای نمایش درست این مجموع باید رفرش کنین. برای این کار جدول رو انتخاب کنین و کلید F9 رو بزنین

 

در کادر Formula

در کادر بازشده، فرمول جمع اعداد ستون‌های بالایی قرار دارد.

شما می‌توانید این فرمول را بسته به نیاز خود تغییر دهید.

امکان انتخاب فرمول‌ها از قسمت Paste function وجود دارد. همچنین می‌توانید فرمت و قالب عددی را نیز از قسمت Number format تعیین نمایید.

 

 

در این روش اگر بخواهید سلول‌های خاصی را مورد محاسبه‌ی ریاضی دهید کافی‌ است بعد از فرمول مورد نظر نام سلول‌ها را قید کنید. نام ستون‌ها در این روش همانند اکسل به ترتیب حروف انگلیسی A تا Z می باشد، با این تفاوت که نام آن‌ها نشان داده نمی‌‌شوند.

 

 

 

به عنوان مثال اگر بخواهید سلول‌های A1 و D1 را با هم جمع کرده و نتیجه را در سلول D6 نمایش دهید بایستی بدین صورت عمل کنید:

  1. روی سلول D6 کلیک کنید.
  2. از تب Layout روی Formula کلیک نمایید.
  3. در قسمت Formula به جای ABOVE عبارت A1,D1 را تایپ نموده و روی دکمه‌ی OK کلیک کنید.
 
 

مشاهده می‌کنید که حاصل جمع A1 تا D1 در سلول D6 به نمایش در می‌آید.

 

 

 

 

نکته: جهت محاسبه‌ی محدوده‌ای خاص از سلول‌ها می‌توانید از Colon یا همان «:» استفاده کنید. به عنوان مثال از A1 تا D1 برابر خواهد بود با A1:D1.

 

نکته: در این روش اگر با با پیغام خطای Invalid Character Setting روبه‌رو شدید به تنظیمات زبان ویندوز رفته و تنظیمات قسمت Customize Format را طبق تصویر زیر تغییر دهید. سپس کادرها را با انتخاب گزینه OK ببندید.

 

 

 

روش دوم: ایجاد صفحه‌‌ی کاری Excel در محیط Word

با این روش شما می‌توانید یک Worksheet اکسل را وارد محیط Word کرده و همانند محیط Excel با آن کار کنید و روی جداول محاسبات خود را انجام دهید.

 

ابتدا از تب Insert بر روی Table کلیک کرده و سپس گزینه‌ی Excel spreadsheet را انتخاب نمایید.

 

 

همان‌طور که ملاحظه می‌کنید (ترفندستان) یک Worksheet به محیط Word اضافه می‌شود و شما می‌توانید با استفاده از فرمول‌های اکسل محاسبات لازم روی مقادیر واردشده را انجام دهید.

 

به عنوان مثال ما اعدادی را درون سلول‌ها تایپ کرده‌ایم و می‌خواهیم با استفاده از تابع SUM این اعداد را در سلول E9 نمایش دهیم.

 

 

روی سلول E9 کلیک کرده و عمل‌گر = را درون آن تایپ کنید. سپس عبارت sum را تایپ نمایید. مشاهده می‌کنید که فرمول‌هایی که عبارت sum در آن‌ها وجود دارد نمایش داده می‌شوند. روی sum کلیک کنید.

 

اکنون محدوده‌ای را که می‌خواهید جمع ببندید را انتخاب کنید و دکمه‌ی Enter را فشار دهید.

 

 

خواهید دید که عملیات جمع بر روی سلول‌های انتخابی انجام شده و نتیجه نمایش داده می‌شود.

 

 

 

خیلی از آدم‌ها عکاسی را به چشم یک سرگرمی می‌بینند چراکه علاوه بر فراهم کردن زمینه‌ی یک فعالیت جالب و سرگرم‌کننده، ابزاری در اختیارشان می‌گذارد که خلاقیت‌شان را به نمایش بگذارند. اما عکاسی فراتر از این‌هاست…

حالا که به لطف ظهور شبکه‌های اجتماعیِ عکس‌محور تب عکاسی فراگیر شده است در این مقاله می‌خواهیم به تأثیرات مثبت عکاسی بر ذهنیت شما و سودمندی آن در مسیر رشد شخصی‌تان بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

۱. خودآگاهی شما را افزایش می‌دهد

عکاسی به شما یاد می‌دهد که سوژه‌ای را در فاصله‌ا‌ی دور مشاهده کنید و در لحظه عکس خوبی از آن ثبت کنید. این تمرین شما را تشویق می‌کند که به‌طور منظم از حواس خود استفاده کنید و به این ترتیب توجه شما را افزایش می‌دهد.

نتیجه‌ی افزایش خودآگاهی در زندگی روزمره، بهبود ارتباط شما با خودتان و دیگران است. زیرا با شناخت بهتر خودتان، ارتباط محکم‌تری بین افکار، احساسات و نیازهایتان برقرار می‌کنید.

۲ . چشم شما را به دیدن زیبایی‌ها باز می‌کند

اگر بخواهید آثار برخی از عکاسان مشهور جهان را بررسی کنید، خواهید دید که آنها تمایل به برجسته کردن مناظر و سوژه‌هایی دارند که معمولا زیبایی و گیرایی چندانی ندارند و حتی گاهی کاملا نچسب و نازیبا به‌نظر می‌رسند. با این حال این عکاسان می‌توانند این صحنه‌های غیر جذاب را به اثری هنری تبدیل کنند. نتیجه اینکه با داشتن ذهنیت درست، حتی سوژه‌های عادی هم می‌توانند زیبا و مفهومی باشند.

گرفتن یک عکس خوب تنها منوط به داشتن تجهیزات مناسب برای عکاسی نیست –اگرچه عامل مهمی است- باید چشمی داشته باشید که هر نوع زیبایی را ببیند. عکاسی به شما می‌آموزد که همه جا در جست‌وجوی زیبایی باشید. حتی در معمولی‌ترین و بی‌فروغ‌ترین سوژه‌ها. زمانی که شما این اصل را یاد بگیرید، در تمام جنبه‌های زندگی‌تان اعمالش خواهید کرد. پس از آن خواهید دید که برای تمام چیزهایی که در زندگی مطلوب‌تان بوده شکرگزار می‌شوید و در دلِ وضعیت‌های ناامیدکننده و منفی به‌دنبال نکات مثبت و خوب خواهید گشت.

                                                       در همه چیزی هنر و عیب هست، عیب مبین تا هنر آری به دست

۳. انعطاف پذیری شما را افزایش می‌دهد

عکاسان معمولا نمی‌توانند با اولین تلاش، عکس موردنظرشان را ثبت کنند. آنها بارها (گاهی حتی صدها بار) تلاش می‌کنند تا عکس مطلوب‌شان را بگیرند. حتی اگر عکاس حرفه‌ای هم باشید برای رسیدن به عکس خوب آزمون و خطاهای بسیاری خواهید کرد.

ثبت عکس مناسب علاوه بر سختی‌هایی که با خود به همراه می‌آورد، با گشترش دانشِ عکاسی‌تان، شما را به مکان‌های مختلفی می‌کشاند و شرایط مختلف عکس‌برداری را به شما نشان می‌دهد. توانایی غلبه بر مشکلات و موانع مختلفی که در این شرایط پیش‌ِ روی شما قرار می‌گیرد، انعطاف‌پذیری شما را تقویت می‌کند و زمانی که این ذهنیت را به تمام شرایط روزمره تعمیم بدهید انطباق‌پذیری و درایت شما در مواجهه با چالش‌هایی که زندگی سر راه‌تان قرار می‌دهد بیشتر می‌شود.

هنر عکاسی همچنین مجالی برای بروز احساسات شماست که در نتیجه‌ی آن، استرس روزانه‌تان کاهش می‌یابد و برای نحوه‌ی پاسخ‌گویی به دشواری‌های زندگی دید بهتری پیدا می‌کنید.

۴. تمرکزتان را افزایش می‌دهد

احتمالا این جمله‌ی معروف از بیل کین را شنیده‌اید که : دیروز گذشت، فردا هنوز نیامده، اما امروز یک هدیه است.

این جمله به ما یادآوری می‌کند که چطور هر روز، فرصتی برای شروع دوباره در اختیارمان قرار می‌گیرد. بنابراین نه باید غرق در گذشته بود و نه نگران آینده؛ بلکه تنها باید برای بهره بردن هرچه بیشتر از روزی که در اختیار داریم تمرکز کنیم.

جمع بودن تمام حواس و تمرکز یکی از کلیدهای خوشبختی است. به این ترتیب انرژی‌تان هدر نمی‌رود و صرف کارهای مهمی می‌شود که باید در زمان حال به آنها بپردازید. در نتیجه بهره‌وری شما بیشتر می‌شود و آرامش ذهنی بیشتری هم خواهید داشت.

برای عکاسی باید کاملا حواس‌جمع باشید. با عکاسی یاد می‌گیرید که همه جا به دنبال فرصت‌های عکس‌برداری بگردید. عکاسی شما را وادار می‌کند که نسبت به محیط اطراف‌تان هوشیارتر باشید و در لحظه زندگی کنید و هیچ زمانی هم برای نگرانی درباره‌ی گذشته یا آینده برایتان باقی نمی‌گذارد.

۵. مثبت‌نگر می‌شوید

تمام مزایایی که در بالا برشمردیم در یک جمله خلاصه می‌شود: عکاسی شما را مثبت‌اندیش می‌کند.

عکاسی چشمان شما را به روی وسعت جهان باز می‌کند و به شما می‌گوید که خودتان را به افکار و کنش‌های منفیِ در حال وقوع محدود کنید. عکاسی به شما اجازه می‌دهد که زیبایی‌ها را به شیوه‌های مختلفی ببینید و تجربه کنید. مسلّما این تجربه بسیار رضایتمندانه‌تر و نشاط‌آفرین‌تر از این است که دائما بخواهید بر زشتی‌ها و بدی‌ها تمرکز کنید.

بعد از پی بردن به بزرگی جهان، در تکاپویتان برای زندگی امیدوارتر می‌شوید و به این باور قلبی می‌رسید که هرچقدر هم اتفاقات بد و ناخوشایندی رخ بدهند شما همیشه می‌توانید از جایتان بلند شوید و طرحی نو دراندازید!

 

۳ نرم‌افزار رایگان ویرایش عکس

در اغلب موارد نمی‌توانید به‌تنهایی به مهارت عکاسی خود برای دستیابی به نتیجه‌ی مطلوب تکیه کنید؛ به‌ویژه هنگامی که نیازی به دست‌کاری عکس و تنظیم رنگ و موارد دیگر دارید تا تغییراتی را روی عکس‌های خود اعمال کنید. به این جهت، می‌توانید از نرم‌افزارهای کاربردی ویرایش عکس استفاده کنید. در ادامه، ۳ مورد از بهترین نرم‌افزارهای رایگان ویرایش عکس را با هم مرور می‌کنیم.

VSCO

نرم‌افزار VSCO، با اختلاف محبوب‌ترین نرم‌افزار ویرایش عکس برای کاربران آیفون و اندروید است. این نرم‌افزار ابزارهای گوناگون ویرایش و برخی فیلترهای جالب را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. در عین حال، نرم‌افزار VSCO، یک نرم‌افزار دوربین هم محسوب می‌شود که تنظیمات دستی مطلوبی دارد، بنابراین می‌توانید با خود نرم‌افزار عکس بگیرید و دیگر مجبور نیستید، برای ویرایش و به اشتراک‌گذاری عکس‌های خود از نرم‌افزارهای دیگر استفاده کنید.

Snapseed

نرم‌افزار Snapseed، تا حد زیادی شبیه VSCO است که رابط کاربری مطلوب و ازلحاظ بصری عالی دارد. شما می‌توانید تغییرات پیچیده‌ای را با استفاده از نرم‌افزار Snapseed روی عکس‌های خود اعمال کنید. علاوه‌براین، قابلیت ویرایش انتخابی عکس، به شما اجازه‌ی ویرایش، بخش‌های خاصی از عکس را بدون تأثیر روی بقیه‌ی عکس می‌دهد. نرم‌افزار Snapseed فیلترهای خوبی را هم در اختیار شما قرار می‌دهد که می‌توانید از آنها برای بهبود عکس‌های خود استفاده کنید.

Adobe Photoshop Express

نرم‌افزار Adobe Photoshop Express، مانند دیگر همتایان محبوب خود، ابزارها و فیلترهای مناسبی برای کاربران حرفه‌ای و آماتور دارد. نرم‌افزار Adobe Photoshop Express، برای کاربران iOS، اندروید و ویندوز در دسترس است. نرم‌افزار Adobe Photoshop Express، ابزارهای ویرایش و فیلترهای جالبی را دراختیار کاربر قرار می‌دهد. علاوه‌براین، نرم‌افزارAdobe Photoshop Express به شما امکان اضافه کردن حاشیه‌ها و قاب‌های جالبی را به عکس‌هایتان می‌دهد. قابلیت Photoshop Mix، هم به کاربران امکان ترکیب عکس‌های مختلف با هم را می‌دهد. نرم‌افزار Adobe Photoshop Express، همچنین از فرمت RAW پشتیبانی می‌کند.

عکاسی با موبایل؛ ۱۲ ترفند کاربردی برای گرفتن عکس‌های فوق‌العاده

گوشی‌های هوشمند امروزی از قابلیت‌های بالایی برای عکاسی بهره‌مند شده‌اند. دوربین‌ گوشی‌های هوشمند با داشتن سنسورها و لنزهای کوچک و فشرده، کیفیت بالایی در عکاسی دارند که می‌توانند از لحاظ کیفیت با دوربین‌های عکاسی حرفه‌ای رقابت کنند.
برای عکاسی عالی با گوشی‌های هوشمند ابتدا باید همان موارد الزامی در عکاسی را رعایت کنید، یعنی دید عالی برای به تصویر کشیدن ایده‌ها، نورپردازی و درک عمیق از عکاسی. اما ترفندهایی وجود دارند که می‌توانند عکس‌های شما را از عکس‌های ساده و گاهی بد به عکس‌هایی عالی و جالب بدل کنند. در ادامه با ترفندها و تکنیک‌های ساده‌ی عکاسی با موبایل، همراه ما باشید.

۱. از لوازم جانبی استفاده کنید

داشتن گوشی هوشمندی با دوربینی کیفیت بالا و استفاده از نرم‌افزارهای مناسب، ترکیب عالی برای گرفتن عکس‌های فوق‌العاده است. اما اگر دید شما به عکاسی با دوربین گوشی جدی‌تر است و می‌خواهید سطح عکاسی خود را بالا ببرید، استفاده از لوازم جانبی عکاسی می‌تواند قابلیت‌های عکاسی شما را با گوشی‌های هوشمند به سطحی برساند که با دوربین‌های حرفه‌ای قابل مقایسه است.

برخی لوازم جانبی ضروری برای دوربین‌های گوشی هوشمند عبارت‌اند از: مونوپاد و گوریلاپاد برای ثابت نگه داشتن گوشی، لنزهای خارجی برای گسترش محدوده‌ی دوربین‌های گوشی هوشمند؛ برخی از این لنزها به کاربران امکان عکاسی ماکرو و واید انگل را می‌دهند. همچنین تجهیزات نورپردازی برای شب و مکان‌های کم‌نور و برای افرادی هم که علاقه‌مند به سلفی هستند هم یک شاتر بی‌سیم از راه دور می‌تواند، ابزار بسیار مفیدی باشد.

۲. هیچ‌وقت از فلش گوشی خود استفاده نکنید

یکی از مواردی که هنگام عکاسی با گوشی هوشمند خود باید همیشه به‌خاطر داشته باشید، این است که همواره فلش گوشی خود را خاموش نگه دارید. نور زیاد فلش گوشی‌ها اغلب باعث می‌شود که عکس‌های شما زمینه‌ی تاری داشته باشند، رنگ‌های عکس مصنوعی شوند و چشمان سوژه‌ها هم قرمز شود. این موارد قطعا نمی‌تواند خوشایند باشد.

هنگام عکاسی در یک محیط تاریک، می‌توانید این گزینه‌ها را به‌جای فلش گوشی هوشمند امتحان کنید:

  •  به‌دنبال منبع نور مناسب بگردید. به‌عنوان مثال، اگر در یک رستوران یا کافه هستید، به‌دنبال تابلوی نئونی باشید یا اگر می‌خواهید از میز خود (احتمالا غذای خود) عکس بگیرید، سعی کنید از قبل، میز نزدیک به نور یا پنجره را انتخاب کنید.
  •  از قابلیت دامنه‌ی دینامیک بالا (HDR) گوشی خود استفاده کنید. این قابلیت به‌طور هم‌زمان سه عکس را با سه نوردهی متفاوت می‌گیرد و آنها را با هم ترکیب می‌کند و نتیجه نهایی آن هم عکس‌های بهتر با جزئیات مطلوب‌تری است. فقط هنگام عکاسی با حالت HDR، از ثابت نگه داشتن گوشی خود اطمینان حاصل کنید.
  • حساسیت ISO و نوردهی دوربین خود را افزایش دهید.
  • از نرم‌افزارهای مخصوص عکاسی در شب (Night Vision Camera Apps) استفاده کنید.
  • از یک منبع نور خارجی مصنوعی استفاده کنید.
  • ۳. همیشه لنز دوربین خود را تمیز کنید

  • اگر عادت دارید گوشی هوشمند خود را در جیب‌تان بگذارید، خوب است. اما اگر این‌طور نیست و بیشتر از گوشی خود برای عکاسی استفاده می‌کنید، سعی کنید، به‌طور مرتب لنز گوشی را تمیز کنید. در غیر این صورت، ممکن است عکس‌هایی که می‌گیرید، ناواضح و تار شوند.
  • ۴. از نور طبیعی استفاده کنید

  • گوشی‌های هوشمند در نور کم، عکس‌های خوبی نمی‌گیرند، بنابراین بهتر است که از نور طبیعی استفاده کنید. اگر از خودتان عکس می‌گیرید، مطمئن شوید که نور کافی به صورت‌تان می‌رسد. اگر نوردهی بیش‌ازحد است یا صورت‌تان سایه‌دار شده، از نمای بهتری استفاده کنید یا جای خود را عوض کنید.

    ساعت‌های طلایی (غروب و طلوع آفتاب) بهترین زمان‌ها برای نورپردازی با نور طبیعی هستند. در این دو زمان، خورشید در آسمان پایین‌تر است و از این رو، نور در این زمان‌ها نسبت به نور خشن وسط روز خفیف‌تر است و به‌دلیلِ فاصله‌ی اضافی که نور خورشیدی باید برای عبور از جو زمین بپیماید، رنگ‌هایی با طول موج بلندتر مانند زرد، نارنجی و قرمز برجسته‌تر می‌شوند. همچنین صحنه‌های طلوع و غروب، با غبار و مه همراه است که باعث می‌شود، عکس‌های شما مناظر جذاب‌تر و مرموزتری را به تصویر بکشند.

    نور پنجره هم گزینه‌ی عالی است که کیفیت فوق‌العاده‌ای دارد. نور پنجره منبع نوری بزرگ، روشن و پراکنده‌ای است که باعث می‌شود برای سوژه‌های مختلفی به‌خصوص پرتره مناسب باشد. سایه‌های نرم نور طبیعی پنجره می‌تواند باعث گرفتن عکس‌های مناسبی با نکات برجسته و سایه‌هایی شود که ویژگی‌های صورت را به‌خوبی نشان می‌دهند.

  • ۵. به‌جای بزرگ‌نمایی، عکس‌ها را برش دهید

  • است، بزرگ‌نمایی موجب کاهش کیفیت عکس می‌شود. درعوض، عکس خود را کراپ (Crop) یا برش دهید و المان‌های غیرضروری را از آن خود حذف کنید. اگر می‌خواهید یک عکس واضح‌تر بگیرید، به موضوع عکاسی خود نزدیک شوید تا بتوانید عکس باکیفیت‌تری با جزئیات بهتر بگیرید.
  • ۶. از قانون یک‌سوم استفاده کنید

  • قانون یک‌سوم، یکی از ترفندهای قدیمی عکاسی است که سال‌هاست استفاده می‌شود. براساس قانون یک‌سوم، مهم‌ترین عناصر یک عکس، در محل تلاقی خطوط افقی و عمودی (اگر تصویر را به سه قسمت تقسیم کنیم) قرار می‌گیرند. به‌این‌ترتیب، شما باید جالب‌ترین بخش‌های عکس خود (مانند یک درخت یا چهره‌ی فردی که از آن عکس می‌گیرد) را در نزدیکی این خطوط فرضی قرار دهید.

    بنابراین، برای بهبود ترکیب عکس‌های خود قانون یک‌سوم را امتحان کنید. مهم نیست از چه موضوعی عکاسی می‌کنید، از دوستان‌تان یا از یک منظره‌ی طبیعی، این ترفند ساده نتیجه‌ی کار شما را بهتر می‌کند. حتی ساده‌تر این که دیگر مجبور نیستند خطوط را در ذهن‌تان ترسیم کنید. در گوشی‌های اندرویدی، می‌توانید آیکون جدول (یا Grid) را در تنظمیات نرم‌افزار دوربین گوشی خود مشاهده کنید. در گوشی‌های آیفون هم می‌توانید در بخش تنظیمات در قسمت Photos & Camera به‌دنبال این جدول بگردید.

    ۷. از قابلیت پانورامای گوشی خود استفاده کنید

  • هرگز قابلیت پانورامای (Panorama) گوشی هوشمند خود را دست کم نگیرید. ممکن است مدتی طول بکشد تا استفاده از این قابلیت را به‌خوبی یاد بگیرید، اما مطمئنا وقتی نتیجه کار را ببینید، متوجه ارزش این ویژگی خواهید شد. نمای پانوراما برای عکاسی از مناظر و عکس‌های داخلی بهترین گزینه است.

    اکثر مدل‌های جدید گوشی‌های اندروید و آیفون دارای حالت پانوراما هستند. علاوه‌براین، نرم‌افزارهای زیادی برای عکاسی پانوراما وجود دارند که می‌توانید از آنها استفاده کنید.

    • برای استفاده از قابلیت پانوراما، به نرم‌افزار دوربین گوشی بروید. روی آیکون دوربین تپ کنید، سپس گزینه‌ی پانوراما روی انتخاب کنید. این گزینه زاویه‌ی عکس شما را گسترده می‌کند.
    •  بسته به موضوع عکاسی خود، گوشی را به‌صورت عمودی یا به‌صورت افقی نگه دارید. کاربران آیفون می‌توانند برای تغییر جهت پانوراما روی آیکون فلش تپ کنند. در همین حال، کاربران اندروید می‌توانند بدون تعیین مسیر خود به چپ یا راست حرکت کنند.
    • برای شروع، روی دکمه شاتر گوشی خود تپ کنید.
    • گوشی را برای گرفتن عکس دل‌خواه، حرکت دهید. سعی کنید تا حد ممکن، گوشی خود را ثابت نگه دارید. مهم‌ترین بخش گرفتن عکس‌های پانوراما، نگه‌داشتن ثابت دوربین و حرکت با سرعت مناسب است.
    • وقتی کارتان تمام شد، روی دکمه‌ی شاتر تپ کنید. اگر در حین گرفتن عکس پانوراما به انتهای خط رسیدید، ممکن است عکس گرفتن به‌صورت خودکار متوقف شود و عکس شما ذخیره شود. حالا می‌توانید به گالری دوربین خود بروید و عکس پانورامای خود را ببینید.
    • ۸. از نمای کلیشه‌ای صرف‌نظر کنید

    فقط از نماهای کلیشه‌ای استفاده نکنید، بلکه سعی کنید، همیشه از قوه‌ی تخیل و خلاقیت استفاده کنید. به‌عنوان مثال، اگر می‌خواهید عکس‌هایی از عابران در خیابان بگیرید، چرا از زاویه‌ی بالا استفاده نکنید؟ می‌توانید، از نمایی متفاوت، مانند نمای چشم پرنده (Birds Eye View) برای عکاسی استفاده کنید. همچنین می‌توانید از زاویه پایین استفاد کنید و زیبایی آسمان را به تصویر بکشید. همیشه خارج از چهارچوب فکر کنید و سعی کنید، جزئیات فوق‌العاده‌ را از دل اتفاقات عادی بیرون بکشید!
  • ۹. از حالت عکس‌های پشت سرهم استفاده کنید

  • اگر می‌خواهید عکس‌های بهتری بگیرید، حتما باید از حالت عکس‌های پشت سر هم (Burst Mode) استفاده کنید و در هر عکس موارد جزئی مانند زاویه و قاب‌بندی را کمی تغییر دهید. این قابلیت به شما گزینه‌های زیادی برای عکس‌های صفحه اینستاگرام، فیسبوک و دیگر شبکه‌های اجتماعی می‌دهد.

    بسیاری از گوشی‌های هوشمند به کاربران امکان گرفتن عکس‌های سریع پشت سرهم را به‌سادگی و تنها با نگه داشتن دکمه‌ی شات می‌دهند. به‌عنوان مثال، گوشی‌های سامسونگ به کاربران اجازه می‌دهند تا ۱۰۰ عکس پشت سرهم بگیرند.

    یکی از مزیت‌های حالت عکس‌های پشت سر‌هم این است که قادر به انتخاب عکس مطلوب خود از بین چندین عکس هستید. علاوه‌براین، کاربران حرفه‌ای‌تر می‌توانند با ترکیب این عکس‌ها، انیمیشن بسازند.

  • ۱۰. یک نرم‌افزار تایم‌ لپس دانلود کنید

  • عکاسی تایم لپس (Time Laps) ممکن است چند دهه‌ای باشد که به‌کار می‌رود، اما همین حالا هم زمان خوبی برای شروع این تکنیک جالب عکاسی است. نرم‌افزارهای کاربردی زیادی برای ساختن ویدئوهای باکیفیت و طولانی از عکس‌های شما وجود دارد. کافی است در اپل استور یا اپ استور گوگل، واژه‌ی Time Laps را جست‌وجو کنید. یکی از محبوب‌ترین نرم‌افزارها برای عکاسی تایم لپس، Framelapse است. این نرم‌افزار یک نسخه‌ی رایگان بسیار مفید دارد که همین حالا می‌توانید دانلود کنید.
  • ۱۱. به‌دنبال داستان‌های خود بروید

  • عکاسی خوب و جذاب بیش از صرف عکس گرفتن تصادفی است. همیشه باید بدانید که چرا عکس می‌گیرید و می‌خواهید چه پیامی را به بینندگان عکس برسانید. بنابراین، قبل از اینکه گوشی خود را بردارید و شروع به عکس گرفتن کنید، به داستان‌های جالب و موضوعاتی که می‌خواهید از آنها عکاسی کنید، فکر کنید. همان‌طور که به طرح خود فکر می‌کنید، ترکیب عکس را هم در ذهن خود داشته باشید، اینکه می‌خواهید چه عناصری در عکس‌تان باشد، قاب‌بندی و پس‌زمینه و موارد دیگر تا بتوانید، پیامی را که در ذهن دارید، به‌خوبی به بیننده خود منتقل کنید.
  • ۱۲. عکس‌های خود را ویرایش کنید

  • گرفتن عکس‌های خوب با گوشی‌های هوشمند، فقط به نرم‌افزار دوربین گوشی ختم نمی‌شود. بلکه در بیشتر موارد برای رسیدن به نتیجه‌ی دل‌خواه، نیاز دارید که عکس‌های خود را با استفاده از نرم‌افزارهای ویرایش عکس تا حدی تغییر دهید. درنظر داشته باشید که فقط عکس‌های خود را فیلتر نکنید و تنها به تنظیم مواردی مانند روشنایی و کنتراست بسنده نکنید.

 

بشکفد لاله ی رنگین مراد
غنچه ی سرخ فروبسته ی دل باز شود  
من نگویم که بهاری که گذشت آید باز
روزگاری که به سر آمده آغاز شود
روزگار دگری هست و بهاران دگر
شاد بودن هنر است,شادکردن هنری والاتر   
لیک هرگز نپسندیم به خویش 
که چویک شکلک بی جان شب وروز 
بی خبر از همه , خندان باشیم
بی غمی درد بزرگی ست که دور ازما باد
زندگی صحنه ی یکتای هنرمندی ماست 
هر کسی نغمه ی خود خواند و از صحنه رود
صحنه دیرنده به جاست 
خرم آن نغمه که مردم بسپارند به یاد
 
*************
 
 مرا بسوزانید
    
    و خاکسترم را
    
    بر آب های رهای دریا بر افشانید
    
    نه در برکه
    
    نه در رود
    
    که خسته شدم از کرانه های سنگواره
    
    و از مرزهای مسدود

نه هر که چهره برافروخت دلبری داند

نه هر که آینه سازد سکندری داند

نه هر که طرف کله کج نهاد و تند نشست

کلاه داری و آیین سروری داند

تو بندگی چو گدایان به شرط مزد مکن

که دوست خود روش بنده پروری داند

غلام همت آن رند عافیت سوزم

که در گداصفتی کیمیاگری داند

وفا و عهد نکو باشد ار بیاموزی

وگرنه هر که تو بینی ستمگری داند

بباختم دل دیوانه و ندانستم

که آدمی بچه‌ای شیوه پری داند

هزار نکته باریکتر ز مو این جاست

نه هر که سر بتراشد قلندری داند

مدار نقطه بینش ز خال توست مرا

که قدر گوهر یک دانه جوهری داند

به قد و چهره هر آن کس که شاه خوبان شد

جهان بگیرد اگر دادگستری داند

ز شعر دلکش حافظ کسی بود آگاه

که لطف طبع و سخن گفتن دری داند

 

مرحبا طایر فرخ پی فرخنده پیام

خیر مقدم چه خبر دوست کجا راه کدام

یا رب این قافله را لطف ازل بدرقه باد

که از او خصم به دام آمد و معشوقه به کام

ماجرای من و معشوق مرا پایان نیست

هر چه آغاز ندارد نپذیرد انجام

گل ز حد برد تنعم نفسی رخ بنما

سرو می‌نازد و خوش نیست خدا را بخرام

زلف دلدار چو زنار همی‌فرماید

برو ای شیخ که شد بر تن ما خرقه حرام

مرغ روحم که همی‌زد ز سر سدره صفیر

عاقبت دانهٔ خال تو فکندش در دام

چشم بیمار مرا خواب نه در خور باشد

من لَهُ یَقتُلُ داءٌ دَنَفٌ کیفَ ینام

تو ترحم نکنی بر من مخلص گفتم

ذاکَ دعوایَ و ها انتَ و تلکَ الایام

حافظ ار میل به ابروی تو دارد شاید

جای در گوشه محراب کنند اهل کلام

دلا بگذر ز دنیا تا ز عقبی عیش جان بینی

در این عالم بچشم دل بهشت جاودان بینی

چه از دنیا گذر کردی و در عقبی نظر کردی

بیا گامی فراتر نه که اسرار نهان بینی

دو منزل را چه طی کردی سمند عقل پی کردی

بیا با ما به میخانه که تا پیر مغان بینی

بروی پیر ما بنگر که تا چشمت شود روشن

ز دست پیر ساغر گیر تا خود را جوان بینی

چه‌چشمت‌گشت‌ازاو بینا وشد سرمست ازآن صهبا

قدم نه در ره عشاق تا جان جهان بینی

جهانرا جان شوی آنگه شوی اقلیم جانرا سر

شوی از جان جان آگه حقیقت را عیان بینی

شود عرش‌ازبرایت فرش و گردد جسم بهرت جان

شود ظلمت همه نور و زمین را آسمان بینی

شوی در عشق حق فانی بمانی جاودان باقی

چه فیض از ما سوای حق نه این بینی نه آن بینی

در این گوشه ی تنهایی غم

تنها، تنهایی را صدا می زنم

چون میدانم امیدی نیست...

تو باش

تو بمان

تو که هستی همه چی خوب است

تو باش تا آسمان گریه کند

تو بمان تا خیس شوم

تو بمان تا نیست شوم

تو باش تا بروم از این انجماد حضور

از این سهمگین صدای سکوت...

از کدامین راه رفتی
به کدام سرزمین
اینجا جای خالی احساس
جای نفس های اشک
ریه های هوا پر است از تنهایی
زمانی که باورم میکنم
آن زمان انتهای رویاست
آنجا فضا خالیست
آنجا آشناست...

نشسته ام به در نگاه می کنم

دریچه آه می کشد

تو از کدام راه می رسی

خیال دیدنت چه دلپذیر بود

جوانیم در این امید پیر شد

نیامدی، دیر شد...

♨️ شپش(بیماری پدیکلوزیس):


یک بیماری بدون هیچ گونه عارضه خطرناک و مستقیم می باشد(به غیر از شپش بدن که ممکن است بیماری منتقل کند) که شامل سه نوع بیماری پدیکلوزیس سر، بدن و عانه می باشد

٩٩ درصد پدیکلوزیس ها در ایران از نوع پدیکلوزیس سر هستند

صرفا" این نوع بیماری عوارض ثانویه مانند: خارش، عفونتهای ثانویه پوستی در اثر خارش و عدم درمان و عدم رعایت بهداشت فردی را ایجاد می کنند


✅ برخلاف بیماری هایی مثل سل به هیچ وجه به وضعیت اقتصادی و تغذیه، فرهنگ و تحصیلات ربطی ندارد...

چنانچه حتی در کشورهای جهان اولی هم موارد بروز و شیوع بسیار زیاد می باشد

‼️ مسئله اساسی در قطع زنجیره انتقال آن درمان اساسی و سریع کیس های بیمار و در مواردی درمان خانوادگی و گروهی می باشد


✅ خط اول درمان در پدیکلوزیس شامپوی پرمترین می باشد

خط دوم شامپوی دایمیتیکون هستش

هر دو دارو بصورت رایگان در مراکز بهداشتی طبق پروتکل و ضوابط توزیع می شود


⚠️ نکته اساسی و مهم در درمان موارد بیماری تکرار درمان با شامپو "پس از یک هفته از اولین شستشو می باشد"

و آغشته کردن موها به سرکه سفید و شانه کردن با شانه دندانه ریز "بصورت روزانه" می باشد


❗️ توجه به بروشور شامپوهای نامبرده ضروریست...

چنانچه بسته به دوز مواد موثره و نوع شامپو مقدار دقایقی که بایستی موها آغشته به شامپو باشد بسیار مهم است...

چون در صورت کمتر از حد آغشته بودن اثر محدودی بر روی شپش ها خواهد داشت و در صورت آغشته بودن برای زمان زیاد ممکن است باعث بروز حساسیت پوستی و یا مسمومیت در فرد شود...


❗️ استفاده در کودکان زیر ٢ سال و زنان باردار بایستی با احتیاط و مشورت پزشک انجام شود


✅ تکرار درمان با شامپو پس از یک هفته به خاطر این است که شامپوهای رایج بر روی اکثر رشک های(تخم های) شپش ها تاثیری بسزایی ندارد و بایستی جهت از بین بردن شپش های از رشک در آمده، درمان تکرار شود...


💢 طبق آمار موجود بیشترین رنج سنی موارد مبتلا در سنین پیش دبستانی و مقطع ابتدایی(مخصوصا" اول تا سوم) می باشد... پس لازم است در این مقاطع حساسیت زیادی برای معاینه روزانه و هفتگی توسط والدین دانش آموزان و معاینات دوره ای توسط مربیان بهداشتی و معلمین صورت گیرد


⚠️ وجه افتراق رشک(تخم های شپش) با شوره سر:

رشک برخلاف شوره سر به صورت خیلی محکم به ساقه موهای سر توسط شپش ماده چسابنده شده است و به راحتی از مو جدا نمی شود

اکثرا رشک ها در فاصله ١ تا ٣ سانتی متری مو چسبانده می شود و اندازه ای کمتر از ١ میلیمتر دارند

شپش سر حشره ای به اندازه ٢ تا ٤ میلیمتر و به رنگ قهوه ای تیره می باشد و هر دو حشره ماده و نر خونخواری می کنند


⚠️ به یاد داشته باشید آموزش دانش آموزان برای عدم استفاده مشترک از مقنعه، کلیپس، کش مو و سایر وسایل و لباسهای همدیگر بسیار مهم می باشد


‼️ پس بهترین راه قطع زنجیره انتقال پدیکلوزیس درمان سریع و اساسی موارد مبتلا می باشد


*** در پستهای بعدی عکس شپش های مختلف، رشک و موارد مبتلا رو براتون میزارم

ادا و اطوار درآوردن و اشکال تراشی کردن در انجام دادن کاری

توضیح:

گربه رقصانی کنایه از کارهای بی مغز و مایه و اعمال کودکانه است . یا به تعبیر دیگر درکارها مانع به وجود آوردن ، کاری را به تاخیرانداختن ، تعلل و امروز و فردا کردن در ادای حقی که در تمام موارد با ضرب المثل بالا تشبیه و تمثیل می شود.

اکنون باید دید که رقص گربه یا به اصطلاح دیگر گربه رقصانی با اعمال بی مغز و بی رویه و تاخیر در امور چه ارتباط و بستگی دارد.
در ازمنه قدیم نه عروسک صامت پیدا می شد و نه عروسک ناطق پس بهترین راه چاره برای دختر بچه ها این بود که بچه گربه ملوس و مانوسی را که در غالب خانه ها نگاهداری می شد با همان تکه پارچه ها قنداق کنند یعنی دستها و پاهایش را در درون قنداق قرار دهند تا پنجه نزند و فرار نکند.آنگاه او را در بغل گرفته در گوش او لالایی بخوانند تا به زعم خویش او را بخوابانند . گاهی هم به این حد قناعت نکرده به قول شادروان مستوفی :" دختر بچه ها گربه را قنداق می کردند و سردست گرفته می رقصانیدند که گربه رقصانی کنایه از همین کارهای بی مغز و مایه بچگانه است ."

اتفاقاً گربه را قنداق کردن و رقصانیدن در مازندران ما هم معمول و متداول بود و شاید در بعضی روستاها نیز هنوز معمول و رایج باشد . سابقاً بچه گربه ها به قدری ملوس و مانوس بودند که برای بزرگترها در هنگام فراغت و برای دختر بچه ها در همه حال وسیله سرگرمی و نشاط به شمار می آمدند و کمبودها را از لحاظ تفریح و انبساط خاطر و رفع بیکاری بدان وسیله جبران می کردند . البته بزرگترها با انگشتان دست و دستمال و رشته های تسبیح که غالباً در دست داشتند بچه گربه ها را به بازی می گرفتند و دختر بچه ها از ترس آنکه بچه گربه ها با ناخنهای تیزش پنجه نزند او را قنداق کرده به اصطلاح گربه رقصانی می کردند ولی امروزه نه آن بچه گربه ها را در خانه نگاهداری می کنند و نه برنامه های متنوع رادیو و تلویزیون و دستگاههای ضبط صوت و نوارهای موسیقی مجال چنین تفنن را می دهد .

به هرحال گربه رقصانی از مشغولیات شیرین و لذت بخش دختر بچه ها در ازمنه گذشته بود و این وسیله سرگرمی و نشاط آن چنان مورد توجه و عنایت اطفال قرار داشت که رفته رفته به صورت ضرب المثل درآمده هرکار بی رویه و بچگانه را که نفع و فایدتی برآن متصور نباشد به آن تشبیه و تمثیل کرده اند .

پیش از اینت بیش از این اندیشه عشاق بود

مهرورزی تو با ما شهره آفاق بود

یاد باد آن صحبت شب‌ها که با نوشین لبان

بحث سر عشق و ذکر حلقه عشاق بود

پیش از این کاین سقف سبز و طاق مینا برکشند

منظر چشم مرا ابروی جانان طاق بود

از دم صبح ازل تا آخر شام ابد

دوستی و مهر بر یک عهد و یک میثاق بود

سایه معشوق اگر افتاد بر عاشق چه شد

ما به او محتاج بودیم او به ما مشتاق بود

حسن مه رویان مجلس گر چه دل می‌برد و دین

بحث ما در لطف طبع و خوبی اخلاق بود

بر در شاهم گدایی نکته‌ای در کار کرد

گفت بر هر خوان که بنشستم خدا رزاق بود

رشته تسبیح اگر بگسست معذورم بدار

دستم اندر دامن ساقی سیمین ساق بود

در شب قدر ار صبوحی کرده‌ام عیبم مکن

سرخوش آمد یار و جامی بر کنار طاق بود

شعر حافظ در زمان آدم اندر باغ خلد

دفتر نسرین و گل را زینت اوراق بود