ویکی رضوی

تجربیات،آموزش ها، دل نوشته ها و ...

ویکی رضوی

تجربیات،آموزش ها، دل نوشته ها و ...

خوش آمدید .... .......... ..... لطفاً در صورت کپی برداری، منبع و آدرس این وبلاگ ذکر شود ..... تمامی پست های زیر شاخه "بهترین ها" همواره آپدیت خواهند شد
فا تولز - ابزار رایگان وبمسترساخت حرفه ای کد متن متحرک
ویکی رضوی

واحه یی در لحظه
سکوت سرشار از ناگفته هاست...
از سر نوشت تا سرنوشت تنهاییم!

بایگانی
نویسندگان
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۲۶ دی ۰۲، ۰۸:۳۳ - یاقوت ...
    🙃
  • ۲۲ دی ۰۲، ۰۹:۰۷ - یاقوت ...
    😬

۰

زمان (یوتی‌سی) ۶ فوریه ۲۰۲۳، ۰۱:۱۷:۳۵
رویداد ISC ۶۲۵۶۱۳۰۳۳
USGS-ANSS کام‌کت
  کام‌کت
تاریخ محلی ۶ فوریه ۲۰۲۳
زمان محلی ۰۴:۱۷ به وقت ترکیه (UTC+3)
  ۰۱:۱۷ به وقت گرینویچ (UTC+۳)
مدت استمرار ۷۵ ثانیه
بزرگی ۷٫۸ Mww
  ۷٫۵ Mww
عمق ۱۷٫۹ کیلومتر (۱۱ مایل)
۱۰٫۰ کیلومتر (۶ مایل)
مرکز زلزله ۳۷٫۱۷۴°شمالی ۳۷٫۰۳۲°شرقی
نوع گسل
نواحی تحت تأثیر ترکیه، سوریه
بیشینه شدت IX (شدید و وحشت‌آور)
پس‌لرزه‌ها بیش از ۱۰۰۰
۱۳ بار با قدرت Mw۵٫۰ یا بزرگتر
قوی‌ترین: Mw ۶٫۷ در ۰۱:۲۸ (UTC)، ۶ فوریه ۲۰۲۳
تلفات
  مجموعاً (تا ۳۰ بهمن): دست‌کم ۴۷٬۰۳۰ کشته و ۱۲۲٬۵۰۰ زخمی
  • در ترکیه دست‌کم ۴۰٬۶۴۰ کشته و ۱۰۸٬۰۰۰ زخمی
  • در سوریه دست‌کم ۶٬۳۹۰ کشته ۱۴٬۵۰۰ زخمی
  •  

در ۶ فوریه ۲۰۲۳، در ساعت ۰۴:۱۷ به وقت محلی (04:17 TRT)، زمین لرزه‌ای قوی جنوب ترکیه را در غرب شهر غازی عینتاب لرزاند و خسارات گسترده‌ای را در سراسر ترکیه و سوریه ایجاد کرد. این زلزله با مقیاس شدت مرکالی اصلاح‌شده IX (خشن) و بزرگی ۷٫۸ ریشتر، قوی‌ترین زمین‌لرزه در منطقه بعد از زمین‌لرزه ۱۹۳۹ ارزنجان بوده‌است. در این زلزله دست‌کم ۱٬۳۶۳ نفر کشته و بیش از ۶٬۳۷۳ نفر دیگر زخمی شدند.

سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده آمریکا این زمین لرزه را با بزرگی ۷/۸ (مگاوات) اندازه‌گیری کرد. مرکز این زمین لرزه در غرب غازی عینتاب در استان غازی عینتاب و در نزدیکی مرز با سوریه بود. این زمین لرزه پس لرزه ای به بزرگی Mww 6.7 داشت. سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده ابعاد گسیختگی را ۱۹۰ کیلومتر طول و ۲۵ کیلومتر عرض تخمین زد.

مکان اولیه زمین لرزه آن را در مجاورت یک اتصال سه‌گانه بین صفحات آناتولی، عربستان و آفریقا قرار می‌دهد. مکانیسم و مکان زلزله با زلزله ای که در ناحیه گسل شرق آناتولی یا منطقه گسل تبدیل دریای مرده رخ داده‌است، مطابقت دارد. گسل آناتولی شرقی با بیرون راندن ترکیه به سمت غرب به دریای اژه سازگار است، در حالی که تبدیل دریای مرده حرکت به سمت شمال شبه جزیره عربستان نسبت به صفحات آفریقا و اوراسیا را در خود جای می‌دهد.

منطقه ای که زمین لرزه غازی عینتاب در آن رخ داده‌است از نظر لرزه‌شناسی نسبتاً منطقه آرامی است. از سال ۱۹۷۰ تاکنون، تنها سه زمین لرزه با بزرگی ۶ ریشتر به شعاع ۲۵۰ کیلومتری زمین لرزه غازی عینتاب رخ داده‌است. بزرگ‌ترین این زمین لرزه‌ها، زمین‌لرزه الازیغ (۶٫۷ ریشتر)، در شمال شرقی زمین لرزه غازی عینتاب در ۲۴ ژانویه ۲۰۲۰ روی داده‌است. همه این زلزله‌ها در طول یا در مجاورت گسل آناتولی شرقی قرار داشته‌اند. علیرغم سکون نسبی لرزه‌ای ناحیه مرکزی در غازی عینتاب، جنوب ترکیه و شمال سوریه در گذشته زلزله‌های قابل توجه و مخربی را تجربه کرده‌اند. حلب در سوریه چندین بار در طول تاریخ توسط زمین لرزه‌های بزرگ ویران شده‌است، اگرچه مکان و بزرگی دقیق این زمین لرزه‌ها فقط قابل تخمین است. زمین لرزه‌های حلب توسط زلزله‌ای به بزرگی ۷٫۱ ریشتر در سال ۱۱۳۸ و زلزله‌ای به بزرگی ۷ ریشتر در سال ۱۸۲۲ رخ داده‌اند. برآورد تلفات زلزله ۱۸۲۲ بین ۲۰۰۰۰ تا ۶۰۰۰۰ بود.

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در توییتر نوشت: «تیم‌های جستجو و نجات فوراً به منطقه آسیب‌دیده اعزام شدند». وزیر کشور سلیمان سویلو از ساکنان خواست از ورود به ساختمان‌های آسیب دیده خودداری کنند. دولت ملی برای درخواست کمک‌های بین‌المللی «سطح چهار هشدار» را اعلام کرد.

کلاه‌سفیدها (سازمان دفاع مدنی سوری) وضعیت را «فاجعه بار» توصیف کردند و از ساکنان خواستند ساختمان‌ها را ترک کنند و در فضای باز باقی بمانند. رسانه‌های سوریه از فروریختن تعداد زیادی ساختمان در شمال استان حلب و همچنین چندین ساختمان در شهر حماة خبر دادند. در دمشق، بسیاری از مردم از خانه‌های خود به خیابان‌ها آمده‌اند. مرکز ملی زلزله سوریه گفت این زلزله «بزرگ‌ترین زمین لرزه ثبت شده» در تاریخ عملیاتی آن است.

تاکنون حداقل ۱۳۸۴ نفر در ترکیه و سوریه کشته شدند. در ترکیه، حداقل 912 نفر در ۷ استان جان باختند و ۴۴۰ نفر دیگر مجروح شدند. از جمله ۱۷ نفر در منطقه شانلی‌اورفه، ۷ نفر در استان عثمانیه، ۲۳ نفر در استان ملطیه، و ۶ نفر در استان دیاربکر. برخی از افرادی که در زیر آوار گیر افتاده بودند، درخواست کمک خود را به صورت زنده در رسانه‌های اجتماعی پخش کردند.

وزارت بهداشت سوریه ۲۳۷ مرگ ناشی از زلزله را در مناطق تحت کنترل دولت ثبت کرد. ۵۱۶ نفر نیز مجروح شدند. در روستای اتمد، روستایی در سوریه، ۱۱ نفر جان باختند و بسیاری از اهالی زیر آوار مدفون شدند. امجد راس، رئیس انجمن پزشکی سوری آمریکایی، گفت که اتاق‌های اورژانس مملو از مجروحان است.

بسیاری از ساختمان‌ها در آدیامان و دیاربکر ویران شدند. در دیاربکر، یک مرکز خرید فرو ریخت. والی عثمانیه گفت که ۳۴ ساختمان در این استان فرو ریخته‌است. حدود ۱۳۰ ساختمان نیز در استان ملطیه فرو ریختند. یک مسجد تاریخی معروف متعلق به قرن سیزدهم میلادی نیز در این استان تا حدی فروریخته است. قلعه غازی عینتاب، ساخته شده توسط هیتی‌ها نیز ویران شد. در اثر این زلزله آتش‌سوزی‌هایی نیز در سراسر منطقه رخ داده‌است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی