ویکی رضوی

تجربیات،آموزش ها، دل نوشته ها و ...

ویکی رضوی

تجربیات،آموزش ها، دل نوشته ها و ...

خوش آمدید .... .......... ..... لطفاً در صورت کپی برداری، منبع و آدرس این وبلاگ ذکر شود ..... تمامی پست های زیر شاخه "بهترین ها" همواره آپدیت خواهند شد
فا تولز - ابزار رایگان وبمسترساخت حرفه ای کد متن متحرک
ویکی رضوی

واحه یی در لحظه
سکوت سرشار از ناگفته هاست...
از سر نوشت تا سرنوشت تنهاییم!

بایگانی
نویسندگان
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۲۶ دی ۰۲، ۰۸:۳۳ - یاقوت ...
    🙃
  • ۲۲ دی ۰۲، ۰۹:۰۷ - یاقوت ...
    😬

آخرین مطالب

۴ مطلب در شهریور ۱۴۰۰ ثبت شده است

با توجه به کاهش موارد ابتلا و مرگ در روزهای اخیر، برخی مناطق در کشور به رنگ نارنجی درآمدند. اما آنچه مسلم بیش از آنکه این کاهش آمار مربوط به رعایت اصولی پروتکل ها توسط مردم باشد، مربوط به روند طبیعی ویروس و مدل طبیعی اپیدمیولوژی بیماری است. متاسفانه در پیک های قبلی هم خیلی کار مهم و تاثیرگذاری برای کنترل بیماری نشده بود. حقیقت این است علیرغم تلاش برخی مانند پرسنل مراکز درمانی و پرسنل مراکز بهداشتی، تا وقتی سایر ارگان ها و مخصوصاً افراد و سازمانهای مهم و دخیل در فرآیند و برنامه کرونا پای کار نباشند، هیچ فایده ای ندارد.

این مدیریت بیمار سالها است در ارگان های مختلف وجود دارد و انگار هیچ اراده ای نیست برای اصلاح و مدیریت اصولی! تقریباً تمامی کارها به صورت سنتی و به اصطلاح نفتی انجام می شود. این نوع کار و فعالیت در موارد مختلف باعث خسران و زیانهای بسیاری در طی سالها شده است. به عنوان مثال در مورد کشاورزی شاهد مدیریت بسیار ضعیف در سالهای متمادی بودیم. چنانچه در حال حاضر شاهد خالی شدن سفره های آب زیرزمینی در نقاط مختلف و از بین رفتن کشاورزی در کشور هستیم و این نوع زیانها گاهاً به هیچ عنوان قابل جبران نخواهد بود.

متاسفانه عدم دوراندیشی در مدیریت کلان کشور یک مشکل اساسی می باشد به نحوی که در برخی حیطه ها و زمینه ها کارها به بن بست رسیده است و اگر سریعاً فکری اندیشیده نشود همانطور که گفتم دیگر هیچ درمانی نخواهد بود برای مشکلات.

در هیاهوی بحث های طالبان و اففانستان خبر سفر وزیر خارجه اسرائیل به روسیه و دیدار با لاورف خبرساز شد. این که در این دیدار چه چیزهایی رد و بدل شد خیلی مشخص نیست. اما آنچه مشخص است نباید خیلی تعجب کرد از این کار روسیه! چرا که روسیه سابقه بلندی در این زمینه ها دارد. بارزترین قضیه در منطقه و در سنوات گذشته پیرامون عدم رهگیری پدافند روسیه در مقابل موشکهایی و هواپیماهایی که به سمت روسیله شلیک می شوند و پرواز می کنند، می باشد. همانطور که می دانید پدافند روسیه تحت مدیریت و اجرای روسیه است. بهرحال پیرو قضیه واکسنهای اسپوتنیک این مسئله دیدار رو هم مد نظر باید قرار داد. باید دید در ادامه چه اتفاقاتی خواهد افتاد و معادلات سیاسی در منطقه به کدام سو خواهد رفت.

در سیاست باید تحولات را نه بصورت جدا، بلکه باید با تحولات دیگر و در دراز مدت تحلیل و بررسی کرد. رویدادهای افغانستان را نیز باید در امتداد نقشه راه خاورمیانه دید. نقشه ی راه ی که سیاستمداران حاکم بر آمریکا، انگلیس، فرانسه و برخی کشورها(بخوانید روسیه و چین) با همکاری چشم بسته ی عده ای از دولت های منطقه ترسیم کرده اند. (البته روسیه و چین نقشه ی راه متفاوتی برای منطقه دارند). خاورمیانه به خاطر علتهای مختلف منجمله اهمیت استراتژیک جغرافیایی و همینطور سیاسی و نیز ذخایر عظیم انرژی از دیرباز مورد توجه خاص دولتهای پر قدردت بوده و هست. متاسفانه علیرغم تحولات چند دهه ی اخیر در دکترین سیاسی کشورهای منطقه هنوز هم شاهد بازی و فریب خوردن سیاسی دولتهای منطقه از کشورهای ابرقدرت جهانی هستیم! از یک طرف کشورهای غربی و از سوی دیگر کشورهای قدرت طلب شرق. به نظر می رسد تنها راه برون رفت از این استعمار قدیمی و پرقدرت شرق و غرب بر خاورمیانه بایستی یک سندیکا و اتحادیه ی فرا ملیتی و فرا مذهبی در بین کشورهای منطقه شکل بگیرد. نیز کاملاً عیان است تا زمانی که نقش مذهب و دین حداقل در سیاست فرا جغرافیایی کشورها به صفر نرسد این آرزو محقق نخواهد شد. چنانچه همین تحولات در درون کشورها نیز محقق نخواهد شد مگر با ترسیم مختصات جدید در مرز بین دین و مذهب و اقلیت و موارد مشابه در داخل مرزهای یک کشور. آنچه مسلم است بازی کشورهایی مثل آمریکا و روسیه و همچنین کشورهایی مثل چین و انگلیس و فرانسه حتی آلمان در شطرنج جهانی خیلی فراتر و وسیع تر از آنچه که عوام(بخوانید بالای 95 درصد افراد در کشورهای منطقه) فکر می کنند می باشد. منتها ای کاش فقط غارت و چپاول ثروت کشورها بود. متاسفانه این کشورهای بی هویت، فرهنگ و تمدن کشورهای منطقه را نیز به غارت بردند. در گذشته های نه چندان دور تمدنهای بسیار غنی در خاور میانه شکل گرفتند بودند و در سالهای بعد از آن نیز ادامه داشته و پربارتر نیز شده بودند. انواع نخبه های علوم مختلف، انواع شاعران و فیلسوفان و خلاصه از هر علمی تعداد نخبه و افراد دانشمند در تمدنهای خاورمیانه به وجود آمده بودند. اما صد افسوف که این سرطان بدخیم و نقشه ی شوم ی که گفته شد این بلا را بر سر کشورهای مذکور آورد. و الان به جایی رسیدیم که خودمان آثار باستانی خود را ویران میکنیم و از کار خوشحال هم هستیم. افسوس که چه تمدنهایی در خاورمیانه را با نقشه های شوم در طی سالیان از بین بردند. البته ناگفته نماند ایران در مسیر این شبیخون شاید مظلوم ترین کشور بود و شوربختانه انواع حملات وحشیانه را در طول تاریخ بر این خاک وارد ساخته و هر فرهنگ این کشور هر چه اندوخته بود را بر باد دادند.

در کوران تاخت و تاز کرونا و در حالی که ایران یکی از سیاه ترین کشورهای دنیا از نظر ابتلا به کرونا و مورتالیتی حاصل از آن است، تغییر قدرت در پست ریاست جمهوری انجام گرفت. قدرتی که شاید به هیچ وجه در حد و اندازه های لازم نیست. بهرحال این کار انجام شد. کاری که در جلوی چشمان نا امید بسیاری انجام گرفت و تا الان که هیچ تغییری به وجود نیاورده. بهرحال صبر ایرانی ها زیاد است و فعلاً صبر میکنیم. ببینید نه موفقیت یک شبه اتفاق می افتد و نه شکست. تمام این موارد و افعال حاصل کنشهای مختلف در طی زمان است. با ماشا... و ایشاا... هم چیزی نمیشه. از این دست نمونه ها در حیطه های مختلف و در کشورهای مختلف زیاد است. اینکه آینده مردم یک کشور را به موارد اینچنینی و یک مشت خرافات گره بزنیم یک جنایت است. برای بهبود اقتصاد یک کشور مانند سایر مقوله ها بایستی از متخصصین بی ادعا و وطن پرست استفاده کرد. باید طرحی نو درانداخت و این طرح نو با ابزار کهنه و با افکار کهنه امکانپذیر نیست. برای طرح نو باید افکار نو و ابزار نو داشت. باید سلیقه های کج یا خودشان را بهبود ببخشند یا از بین بروند. از بین رفتن یک امر بیولوژیکی و لازمه و گاهی بایستی طبیعت در مورد برخی افراد بصورت سریع و خشن رفتار کند. کاری که متاسفانه طبیعت انجام نخواهد داد و این ناقض مسئله ی جبر می تواند باشد. آری این اختیار انسان است که آینده ی او را می سازد. و حال شاید کمی بخت! مردمان کشوری که سالها در توهم و خود بزرگ بینی بزرگ شوند و زندگی کنند، عاقبت به پوچی و زوال خواهند رسید. گاهی حتی بزرگترین جامعه شناسان هم در برخی فرمولهای روابط اجتماعات پیچیده ای مانند ایران در حیرت می مانند. شاید ما در دوران گذر هستیم. دورانی که برای پیشرفت و دگرگونی اساسی هر جامعه ای نیاز است. و اگر اینگونه باشد ما به واقع نسل سوخته و بدبختی خواهیم بود و شاید هم نسل خوش شانس که این نوع استحاله ای فرهنگی اجتماعی و حتی سیاسی را باعث شده و تجربه می کند. هرچه هست مشخص و عیان است با این خیمه شب بازی ها و سیاه بازی ها کار به جایی نخواهیم برد و بایستی برای آسایش و رفاه آیندگان نیز که شده به خود بیاییم که زمان در حال گذر است و خیلی دیر شده است.